Przedszkola, szkoły
Zwyczaje, tradycje i obrzędy indiańskie szczególnie działają na wyobraźnię dziecięcą i niosą pożyteczne wartości związane z umiejętnością życia w grupie.
CZAS POBYTU
Wycieczka do wioski to 4-godzinny pobyt wypełniony zabawami w plenerze pt. "Zdobywanie Sprawności Indiańskich". Za każdą zdobytą sprawność dzieci zbierają odznaczenia w postaci pieczątek. Gry i zabawy są dostosowane do wieku i pogody. Celem zabaw jest zintegrowanie uczestników, z naciskiem na współpracę, współodpowiedzialność, poszanowanie przyrody. Każda grupa, bądź klasa ma swojego animatora – przewodnika, który prowadzi zajęcia. Opiekun, nauczyciel asystuje przy zabawach, nadzoruje dzieci .
PROGRAM POBYTU
Na naszej stronie poniżej opisujemy i pokazujemy możliwości i przykłady aktywności ku Państwa inspiracji. Wprawdzie animator sam dobiera zabawy, mając doświadczenie i stosowne umiejętności
ale możemy również przygotować zabawy tematyczne dostosowując się do Waszych potrzeb realizacji określonego tematu programu szkoły czy przedszkola:
- LATO-JESIEŃ-ZIMA-WIOSNA – wioska zawsze jest RADOSNA.
- SPORT- ZABAWA-RĘKODZIEŁO – Twoje serce tym ujęło.
Kiedy pogoda pozwala, bawimy się w plenerze, kiedy jest chłodniej robimy warsztaty w pracowni wg wcześniejszych uzgodnień.
Nasz plener to piękny zielony Raj Na Ziemi, zielone trawniki do hasania, statek piracki – piaskownica, labirynt z ukrytymi hasłami, tory przeszkód, ogród z oranżerią, ogród sensoryczny – kuchnia błotna czyli garkotłuki! Zupa Mocy z piachu, trawy i czasem wody – zdrowia dodaje.
REZERWACJA POBYTU
Najpierw proszę dopytać o dostępność terminu, podając datę i przybliżoną ilość dzieci. Najlepiej SMS-em, mailem lub telefonicznie. Następnie proszę wypełnić formularz rezerwacji ze strony, koniecznie z własnoręcznym podpisem pod regulaminem, zeskanować i wysłać.
PŁATNOŚĆ
Rozliczmy się na miejscu gotówką lub przelewem. Nie pobieramy zaliczek, a więc w razie konieczności, macie swobodę w zmianie terminu, czy nawet odwołaniu imprezy.
POSIŁEK
Jedzenie i picie dla dzieci przywozicie we własnym zakresie, może być suchy prowiant czy też catering z przedszkola.
Dla chętnych palimy ognisko, nad którym jest ruszt na kiełbaski. My rozpalamy i udostępniamy drewno. Mamy szczypce i ew. blaszki do przeniesienia kiełbas na stół. Resztę akcesoriów przywozicie ze sobą, czyli tacki papierowe, serwetki, tacki aluminiowe, sztućce, picie, pieczywo i dodatki.
Mamy i udostępniamy grille, jeśli pogoda nie pozwala na ognisko lub kiedy ktoś woli korzystać z grilla. Pieczenie i jedzenie odbywa się w ramach 4 godzin pobytu.
ŚMIECI
Prosimy o zabranie worków ze śmieciami ze sobą, do swojej placówki – dziękujemy!
POGODA
U nas zawsze jest pogoda. Nawet gdy jest deszczowa czyli kaloszowa. Jeszcze nigdy dziecko nie powiedziało, że jest „brzydka pogoda”. Szczególnie gdy dzieci są w grupie rówieśników, przeżywają spotkanie w radości i dużych emocjach. Liczy się tylko wspólna zabawa. Jesteśmy przygotowani na wszelkie warunki atmosferyczne. Posiadamy w Wiosce wiele zadaszonych miejsc jak: wiaty, tipi, czy ogrzewana pracownia ceramiczna. W upalne dni mamy za to wiele zacienionej przestrzeni, w której możemy schować się przed palącym słońcem. Program animacji zostanie dostosowany do aktualnej pogody. Zapewnimy Waszym dzieciakom wspaniałą zabawę niezależnie od pory roku, opadów, czy temperatury, jadnak bardzo prosimy o dostosowanie ubioru Waszych gości i pociech do aktualnych warunków panujących na dworze. Teren wioski jest duży, a dzieci będą musiały się po nim przemieszczać, chociażby w celu dojścia do pracowni, WC czy innego zadaszonego miejsca. Kalosze i peleryna pozwalają na taniec w deszczu.
W razie ekstremalnej zmiany pogody, można odwołać wycieczkę lub przenieść na inny termin.
Zaliczki nie pobieramy!
WC
Toalety „cywilizowane” z zimną wodą w kranie i blatem do przewijania bobasków są czyste i pachnące. To miejsce, do którego dzieci idą wraz z Rodzicem. To nie należy do kompetencji Animatora.
Osoby z ograniczeniami ruchowymi
Wszystkie miejsca na terenie Wioski są swobodnie dostępne dla osób poruszających się na wózkach oraz z innymi ograniczeniami ruchowymi. Jest WC – kabina dla wózków.
SKLEPIK Z PAMIĄTKAMI
Dla chętnych dzieci jest sklepik z pamiątkami. Bransoletki, wisiorki, łuki, łapacze snów itp. Nie mamy tam picia i jedzenia.
STRÓJ
Najważniejsze, żeby ubiór był swobodny i dostosowany do warunków atmosferycznych. Trzeba też być przygotowanym na to, że dzieci mogą się trochę ubrudzić podczas aktywności na świeżym powietrzu, zabawy z gliną czy farbami. Brudne dziecko, to szczęśliwe dziecko. Proszę pamiętać, że my się tu brudzimy. Pozostawiamy swobodę „kontaktowania”się z ziemią, wodą czasem błotem. Warto mieć coś na przebranie. Buty, kalosze, kurtki, bluzy dostosowane do aury danego dnia. Na cebulkę. Proszę nie ubierać dzieci w ich ulubione lub drogie firmowe rzeczy, bo czasem giną lub ulegają zniszczeniu.
BIURO RZECZY ZNALEZIONYCH
Jest na miejscu i zbiera czapki, bluzy, czasem okulary klucze czy portfelik. Lepiej przed odjazdem wycieczki sprawdzić czy wszystko zabrane. Dzieci mogą mieć ściągę co z powrotem zabrać do domu.
Szkoły Podstawowe
Licea
Szkoły Specjalne
Dorośli
Grupy zorganizowane
CELE I ZAŁOŻENIA:
- rozwój fizyczny
- rozwój manualny
- rozwój wyobraźni
- rozwój zdolności wokalnych i artystycznych
- nauka samodzielnego rozwiązywania konfliktów
- nauka współpracy i współżycia w grupie
- a przede wszystkim zapewnienie radosnego i bezpiecznego wypoczynku.
Zwyczaje, tradycje i obrzędy indiańskie szczególnie działają na wyobraźnię dziecięcą i niosą pożyteczne wartości związane z umiejętnością życia w grupie. Wpływają na kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec siebie i innych. Kontakt z otaczającą przyrodą, poruszanie tematów związanych ze światem zwierząt i roślin, propagowanie zachowań proekologicznych dotyczących ochrony przyrody, umiejętności życia w harmonii z otacząjącym światem – gwarantują wszechstronne wykorzystanie czasu i miejsca.
Świat Indian
ETAPY WTAJEMNICZENIA:
- Oprowadzenie po Wiosce Indiańskiej
- Zapoznanie z tablicą : Indiańskie Prawa
- W kręgu przy ognisku wprowadzenie w rytuały i obrzędy
- Przyjęcie do szczepu indiańskiego – wręczenie pierwszych piór
- Zdobycie pierwszej pieczęci – uczeń indiański – UTI
- Malowanie twarzy
- Uroczystość nadania imion
- Indiańskie opowieści
- Taniec
- Muzyczne podmuchy – próba bębna, odstraszanie grzechotników, zaklinacz deszczu
- Zabawy integracyjne
- indiański tor przeszkód
- walka na równoważni Szoszonów
- indiańskie kręciołki
- rzucanie strzałą
- indiańskie narty
- strzelanie z łuku
- bieg Apacza
- indiańskie kalambury
- wyścigi jaszczurek
- mecz drużynowy podwójną, indiańską piłką
- rzut piłką indiańską do celu
- dzwoneczki
- łapanie byka za rogi
- przeciąganie liny
- chodzenie za głosem
- nawlekanie koralików na czas
- konkurs plastyczny
- wyścigi węży
- wyprawa do labiryntu
- gra balonowa
- konkurs rysunkowy
- kalambury
- pajęczyna
- łowienie rybek
- przeprawa przez rzekę
- chodzenie po szyszkach
Zajęcia w ogrodzie
Wioska Indiańska Pocahontas, Wrocław-Zabrodzie zaprasza na zajęcia edukacyjne ogrodnictwa i budownictwa ekologicznego grupy szkolne i przedszkolne, które znakomicie uzupełniają program kształcenia.
Hortiterapia (ogrodoterapia) – zajęcia praktyczne w ogrodzie
Jestem ogrodnikiem – kopiemy, grabimy, siejemy.
Od nasionka do jedzonka – 4 pory roku
Cele ogólne:
- Przybliżanie dziecku świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska.
- Budowanie więzi emocjonalnej dziecka z otaczającą go przyrodą poprzez podejmowane działania na rzecz środowiska.
- Kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody.
Dziecko:
- Rozróżnia, wskazuje i nazywa wybrane gatunki roślin wykorzystując różne zmysły;
- Nazywa i opisuje podstawowe zjawiska atmosferyczne dla danej pory roku;
- Zauważa i opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku;
- Rozróżnia, wskazuje i nazywa wybrane gatunki zwierząt i roślin;
- Posługuje się wybranymi narzędziami ogrodniczymi;
- Wymienia zachowania szkodzące środowisku przyrodniczemu;
- Podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska.
Ogólny zarys przebiegu zajęć, program pobytu ok. 4 godz.:
Zapoznanie z wioską indiańską i rozpoznanie terenu;
Kilka zabaw integracyjnych: biegamy, skaczemy, ćwiczymy;
Prace w ogrodzie lub przy lepieniu domku z gliny (do wyboru);
Ognisko z możliwością pieczenia kiełbasek (opcjonalnie);
Wyciskanie soku z warzyw i owoców przyniesionych przez dzieci (opcjonalnie);
Zabawy, konkursy, zajęcia ruchowe.
OBOWIĄZUJĄ stroje robocze!
Gry i zabawy tematyczne: przygotowanie gleby, grabienie, robienie grządek, wysiewanie nasion, podlewanie roślin, spulchnianie, oczyszczanie z chwastów, przerywanie, pikowanie, rozpoznawanie roślin.
Zapoznanie z terminami: ściółkowanie, podniesiona grządka, gildie, pozyskiwanie deszczówki, kompost, tunel foliowy.
Permakultura
Permakultura – gałąź projektowania ekologicznego, inżynierii ekologicznej i projektowania środowiska, tworząca zrównoważoną architekturę siedzib ludzkich i samoregulujące się systemy rolnicze na wzór ekosystemów naturalnych.
Centralne zasady etyczne permakultury to:
- Troszcz się o Ziemię (Take Care of the Earth): Dbaj, aby wszystkie systemy życia mogły przetrwać i się rozwijać. To jest pierwsza zasada, ponieważ bez zdrowej Ziemi ludzie nie mogą prosperować.
- Troszcz się o Ludzi (Take Care of the People): Dbaj, aby ludzie mieli dostęp do dóbr niezbędnych do istnienia.
- Dziel się Nadmiarem (Share the Surplus): Zdrowe systemy naturalne wykorzystują nadwyżki do wyżywienia innych. My, ludzie, możemy robić to samo. Zarządzając naszymi potrzebami, możemy odłożyć część środków, aby spełnić powyższe zasady.
Permakultura czerpie z wielu dziedzin, takich jak rolnictwo ekologiczne, agroleśnictwo, zintegrowane rolnictwo, zrównoważony rozwój i ekologia stosowana.
Projektowanie permakulturowe podkreśla wzorce krajobrazu, funkcje i powiązania między gatunkami. Główną koncepcją permakultury jest zmaksymalizowanie korzystnych połączeń pomiędzy składowymi i synergia ostatecznego projektu. Permakultura nie skupia się na pojedynczych elementach, ale na powiązaniach stworzonych pomiędzy składnikami poprzez sposób ich zakomponowania; całość staje się istotniejsza, niż pojedyncze składniki. Projektowanie systemów permakultury ma na celu redukcję odpadów, pracy ludzkiej i wkładu energii, poprzez budowę systemów ze zmaksymalizowanymi korzyściami, wypływającymi z połączeń między elementami, aby osiągnąć wysoki poziom synergii. Projektowanie permakulturowe zmienia się w czasie ze względu na związki poszczególnych elementów, stając się złożonym systemem, produkującym żywność i materiały na małej przestrzeni, przy minimalnym wkładzie pracy. Permakultura jest wyłącznie systemem projektowania i jako taka może być użyta wszędzie, gdzie wymagane jest projektowanie. Permakultura jest najczęściej wykorzystywana do projektowania domów i krajobrazu, łącząc techniki agroleśnictwa, budownictwa naturalnego i gromadzenia wody deszczowej.
Zajęcia z gliną
Glina z patykami, ze słomą, z liśćmi, z kwiatami, z kamykami i z czym się da….?
Glina na płocie, na patyku, na drzewie, w trawie, w dziupli i gdzie się da…?
W programie:
- Zapoznanie z surowcem – gliną i narzędziami
- Zapoznanie z podstawowymi metodami formowania gliny i poszczególnymi etapami procesu wytwórczego
- Formowanie wyrobów (kubki, miseczki, figurki, biżuteria, zwierzątka) z plastra, z bryły, z kuleczek, z wałeczków. Dzieła sztuki zabieramy do domu bez wypalenia.
Czas trwania warsztatów: ok. 30 – 40 min. Zabawa z gliną w pracowni lub w plenerze.
Obowiązują stroje robocze (szczególnie przy glinie)!
MOC SŁOŃCA DOTYK GLINY!
Przebywanie dzieci wśród roślin poprawia pamięć, rozwija wyobraźnię i kreatywność, zwiększa ciekawość świata, motywuje nauczanie, zwiększa pewność siebie, obniża poziom stresu i poprawia wzajemne relacje. Dzieci wychowywane w stałym kontakcie z naturą bardziej dbają o innych, chętniej pomagają słabszym, są bardziej odpowiedzialne. Świetna manualna zabawa. Zdrowy aktywny wypoczynek!
Przedszkola i szkoły specjalne
Serdecznie zapraszamy dzieci ze szkół specjalnych, dla nich mamy mnóstwo atrakcji. Program, który realizujemy doskonale stymuluje rozwój psychomotoryczny:
- rozwój motoryki małej
- rozwój motoryki dużej
- rozwój procesów poznawczych (percepcja, mowa, pamięć, myślenie)
- rozwój emocjonalno-społeczny
Zabawa i wypoczynek w plenerze to wielka atrakcja dla dzieci i dorosłych gwarantuje poruszanie duszy, jak i poruszanie uczuć i ciała.
Świeto ziemniaka i kukurydzy
Ziemniaki i kukurydza to nie tylko smaczne jedzonko ale doskonały temat na wspaniałą imprezę plenerową. Późne lato i kolorowa jesień jest pięknym czasem na piknik rodzinny, warsztat dla dzieci, urodziny czyli atrakcje na świeżym powietrzu. Zapach dymu z ogniska na tle szafirowego nieba, zwisające na gałęziach jabłka, przelatujące kluczami ptaki, żegnające się z nami gęganiem to okazja do chwili wytchnienia, relaksu i dobrej, zdrowej zabawy.
KUKURYDZA
Pierwsi osadnicy amerykańscy nie przeżyliby zimy, gdyby Indianie nie podzielili się z nimi kukurydzą, którą można było ugotować i zjeść. Indianie pokazali im także, jak uprawiać kukurydzę. Wykopywali dołki w ziemi, wrzucali do nich po kilka ziarniaków i małych rybek i zakrywali dołki ziemią. Ryby stanowiły nawóz użyźniający glebę. Indianie wymyślili wiele sposobów przyrządzania kukurydzy. Tą wiedzą także podzielili się z osadnikami. Z kukurydzy pieczono chleb, gotowano owsiankę, zupę, pieczono ciastka i robiono pudding. Kukurydza była tak cenna, że osadnicy używali jej jako waluty, wymieniając ją u Indian na jedzenie i skóry.
ZIEMNIAKI
Indianie bardzo sobie cenili te dziwne rośliny, które im dawały wiele jedzenia, a najważniejsze, że ziemniaki można było długo przechowywać i się nie psuły. Było więc jedzenie na czas zimy czy suszy, kiedy nic innego w polu nie można było znaleźć.
Dla Indian ziemniaki były tak ważne, że nawet sam ich wódz brał udział w sadzeniu ziemniaków, żeby je uprosić o dobre plonowanie. Ziemniak dopłynął do Europy na pokładzie hiszpańskiego statku ok. 1570 r., to zrazu był tylko jedną z wielu egzotycznych ciekawostek, odkrytych przy okazji poszukiwań prawdziwych bogactw: złota, srebra i kamieni szlachetnych.
Pasowanie na ucznia
Zapraszamy przedszkola, szkoły i gimnazja do zorganizowania pasowania na ucznia w plenerze na naszym terenie rekreacyjnym. Wioska Indiańska Pocahontas to świetne miejsce na zorganizowanie uroczystości pasowania na ucznia jako imprezy plenerowej obfitującej w wiele atrakcji zarówno dla dzieci jak i dla ich Rodziców.
Uroczystość pasowania na ucznia poprzedzona jest przygotowaniem dzieci do tego ważnego wydarzenia poprzez zdobycie sprawności indiańskich. Przed pasowaniem na ucznia i ślubowaniem dzieci będą mogły wykazać się różnymi umiejętnościami i chartem ducha. To zwiększy dodatkowo ich radosne oczekiwanie na ten ważny moment w ich życiu. Zdobycie nowych umiejętności i wartości, wzmacnia więzi w grupie i podnosi rangę tego wydarzenia. Sprawności indiańskie są tak dobrane by mogły jeszcze bardziej ilustrować treść przysięgi, czy ślubowania dając jeszcze większą satysfakcję uczestnikom.
Uroczystość pasowania na ucznia może odbywać się zarówno w tygodniu jako atrakcja plenerowa dla dzieci, jak również w sobotę jako integracyjny piknik rodzinny.
Indiański sklepik
INDIAŃSKI SKLEPIK Z PAMIĄTKAMI cieszy naszych bywalców. Mamy atrakcyjne pamiątki zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych. Łapacze snów, łuki, włócznie, bransoletki, wisiorki, korale, kolczyki, piórka, szale i wiele innych stylowych z „klimatem” indiańskim gadżetów.
Można u nas zamówić nagrody dla dzieci na specjalne okazje.
Kateri Tekakwitha – Lilia Mohawków
Indianka z plemienia Irokezów, pierwsza indiańska święta. Nazywano ją Lilią Mohawków, a jej imię Tekakwitha znaczy: Ta, która wszystko czyni w należytym ładzie. Trudne było jej krótkie życie pośród niechrześcijańskiej ludności swojej wioski, która jej nie rozumiała. Przedstawiana jest z lilią w ręku (symbolem czystości), z krzyżem (jako wyrazem jej miłości do Chrystusa) i żółwiem (symbolem jej klanu).
Pius XII ogłosił, że córkę wodza Mohawków można nazywać sługą Bożą. Beatyfikował ją 22 VI 1980 r. Jan Paweł II, a Benedykt XVI dnia 21 X 2012 r. w Rzymie dokonał jej kanonizacji. Jej wspomnienie liturgiczne obchodzone jest w Kościele katolickim 17 kwietnia, a w USA 14 lipca. Do dziś wielu pielgrzymów odwiedza jej grób w kościele pw. św. Franciszka Ksawerego w Kahnawake (w pobliżu Montrealu w Kanadzie) i oddaje cześć jej relikwiom. Patronuje ekologom, działaczom ochrony środowiska, wygnańcom, ludziom, którzy utracili rodziców, ludziom mieszkającym na obczyźnie i ludziom wyśmiewanym z powodu pobożności.
Uroczystość poświęcenia kapliczki św. Tekakwity.
Na początku lipca gościła u nas półkolonia dla dzieci zorganizowana przez parafie Św. Michała i NSJ we Wrocławiu. W tak doborowym towarzystwie nastąpiło poświęcenie naszej kapliczki.
Kalendarium świąt
Marzec
18 marca Międzynarodowy Dzień Słońca
21 marca Pierwszy Dzień Wiosny
22 marca Światowy Dzień Wody
Kwiecień
1 kwietnia Międzynarodowy Dzień Ptaków
22 kwietnia Dzień Ziemi
Maj
Dzień Łąki
15 maja Święto Polskiej Niezapominajki
31 maja Dzień Bociana Polskiego
Czerwiec
1-7 czerwca Dni Lasu i Zadrzewień
2 czerwca Międzynarodowy Dzień Ochrony
Środowiska Naturalnego
Dzień Truskawki
Wrzesień – miesiącem miodu
III weekend
września Sprzątanie Świata
Dzień Jabłka
23 września Pierwszy Dzień Jesieni
Październik
1 października Światowy Dzień Ptaków
4 października Świtowy Dzień Zwierząt
10 października Święto Drzewa
16 października Światowy Dzień Żywności
Listopad
Dzień Dyni
Dzień Ziemniaka
Więcej informacji
Szamanka Augusta Andryszczyk
tel. 605 999 098
e-mail: indianie@printylandia.pl
Imprezy plenerowe firma SZOŁBIZNES Natalia Floryn
tel. 607 989 818